Różnica między elektrycznym a hydraulicznym wspomaganiem kierownicy

Coraz więcej producentów samochodów zaczyna dziś przechodzić z hydraulicznego wspomagania kierownicy na jego elektryczny odpowiednik. Jaka jest jednak rzeczywista różnica między nimi i co spowodowało tę zmianę?

W przeszłości kierowanie pojazdem wymagało od Ciebie mini treningu górnych partii ciała. Dobra wiadomość jest taka, że dziś nie musisz już muskać swojego samochodu za każdym razem, gdy musisz wykonać skręt. Obecnie istnieje wiele systemów wspomagania kierownicy, które pomagają zapewnić bezbolesną jazdę. 

Jedynym problemem jest to, że może być trudno określić najlepszy i właściwy system dla Ciebie. Aby pomóc Ci zacząć, po pierwsze, nadszedł czas, aby poznać różnicę między hydraulicznym i elektrycznym wspomaganiem kierownicy. 

Coraz więcej producentów samochodów zaczyna dziś przechodzić z hydraulicznego wspomagania kierownicy na jego elektryczny odpowiednik.

Hydrauliczne i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego w skrócie 

W przypadku hydraulicznego wspomagania kierownicy, wykorzystywana moc pochodzi z silnika. Z drugiej strony, elektryczny układ kierowniczy wykorzystuje moc pochodzącą z akumulatora ładowanego przez alternator, który jest uważany za bardziej oszczędny pod względem zużycia paliwa. Wydajność jest główną zaletą elektrycznego układu kierowniczego w porównaniu z jego hydraulicznym odpowiednikiem, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa. 

Ale jest jeszcze coś więcej niż ta szybka odpowiedź. Czytaj dalej poniżej, aby dowiedzieć się więcej. 

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy zdefiniowane

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy należy do pierwszych form układu kierowniczego, które zostały wprowadzone. Składa się ono z pompy wspomagania, koła pasowego, paska napędowego, kilku pasków i węży oraz płynu do wspomagania. Układ działa za pomocą ciśnienia. 

Silnik pojazdu posiada pompę rotacyjną odpowiedzialną za kontrolę ciśnienia hydraulicznego. Przy każdym obrocie kierownicą pompa wypycha większe ciśnienie hydrauliczne, zwiększając tym samym siłę. 

Ciśnienie wzrasta z powodu dodatkowego płynu hydraulicznego, który dostaje się do cylindra. Gdy tak się stanie, przekładnia kierownicza otrzyma ciśnienie, zmuszając koła i układ kierowniczy do harmonijnego ruchu. 

Obecnie istnieje wiele systemów wspomagania kierownicy, które pomagają zapewnić bezbolesną jazdę.

Zalety

Oto niektóre z godnych uwagi zalet hydraulicznego wspomagania kierownicy:

Bardziej autentyczne odczucia 

Hydrauliczne układy wspomagania kierownicy dają bardziej autentyczne odczucia. O ile dla właścicieli SUV-ów może to nie być problemem, to dla właścicieli samochodów sportowych jest. 

Obecnie niektóre wysokiej klasy samochody sportowe są nadal wyposażone w systemy hydrauliczne, głównie ze względu na doskonałe sprzężenie zwrotne z drogą. Jednak przeciętni kierowcy codzienni nie zauważą większej różnicy między tymi dwoma systemami. 

Przystępna

Produkcja hydraulicznego układu kierowniczego jest tańsza. Wymagane jest tylko kilka części elektrycznych, co pozwala producentom samochodów zaoszczędzić pieniądze podczas instalacji systemu. 

Utrzymanie systemu jest również tańsze, pozwalając zaoszczędzić więcej pieniędzy na naprawach. Wiele osób odkrywa, że łatwiej jest również pracować na hydraulicznym wspomaganiu kierownicy, co pozwala zaoszczędzić czas, gdy trzeba coś naprawić. 

Niezawodny

Systemy hydrauliczne są starsze w porównaniu z odmianami elektrycznymi. Przez te wszystkie lata istnienia tych systemów, zostały one już udoskonalone i wypolerowane pod kątem wyjątkowej niezawodności. 

Ponieważ system przenosi siłę z pomocą oleju hydraulicznego wspomagania kierownicy, olej pokrywa wszystkie różne elementy, które ocierają się o siebie w celu lepszego smarowania. W tym konkretnym układzie występuje mniejsze zużycie i tarcie. Ale nawet jeśli system zawiedzie podczas jazdy, nadal można kierować pojazdem. 

Zalety

Pomimo korzyści związanych z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy, ma ono również kilka minusów, które powinieneś znać:

Cięższe

W przeciwieństwie do układów elektrycznych, hydrauliczne wspomaganie kierownicy ma kilka dużych części. Jest też zawartość płynu dla lepszego działania. 

Wszystkie dodatkowe elementy wyposażenia powodują, że pojazd jest cięższy. Poza zużyciem większej ilości energii, dodatkowa masa wpływa również na zużycie paliwa. 

Wysokie zużycie energii

W układach hydraulicznych pompa pracuje cały czas, co powoduje większy pobór mocy w porównaniu z elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Układ może nawet szybko przeciążyć silnik, zmniejszając tym samym jego wydajność. 

Jeśli silnik musi dostarczyć układowi kierowniczemu więcej mocy, zmniejsza to wydajność paliwa. Chociaż możesz nie zauważyć tego w znaczących ilościach, spodziewaj się większego wydatku przy każdym załadunku. 

Więcej Konserwacja

Hydrauliczne układy kierownicze są bardziej złożone w porównaniu do konfiguracji elektrycznych. Płyn hydrauliczny jest niezbędny w tym systemie, który wymaga monitorowania właściwego poziomu teraz i potem. 

Trzeba również dokonać pewnych zmian w płynie do wspomagania kierownicy, aby zagwarantować odpowiednie smarowanie. Ponadto, temperatura może również wpływać na właściwości płynu. Aby móc kontynuować pracę, należy poświęcić trochę czasu na konserwację układu. 

Olej silnikowy jest niezwykle ważnym elementem w każdym silniku, niezależnie od tego, czy jest to samochód, motocykl czy maszyna przemysłowa.

Elektryczne wspomaganie kierownicy zdefiniowane 

Elektryczne wspomaganie kierownicy składa się z mniejszej liczby części w porównaniu z konfiguracją hydrauliczną. Silnik elektryczny wytwarza ciśnienie niezbędne do obracania kół. Silnik znajduje się na listwie kierowniczej wraz z czujnikami do ciągłej oceny. 

Czujniki te rejestrują ilość siły użytej do obracania kierownicą. Na podstawie tego pomiaru silnik określa ilość mocy potrzebnej do prawidłowego skrętu kół. 

Elektryczne układy wspomagania kierownicy mają kilka różnych typów. Najpopularniejsze z nich posiadają albo pompę elektryczną, która współpracuje z normalnym układem hydraulicznym, a nie z pompą hydrauliczną, albo silnik elektryczny przymocowany do zębatki kierownicy. 

Zalety

Poniżej przedstawiamy główne zalety elektrycznego wspomagania kierownicy:

Zwiększona oszczędność paliwa

Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym wytwarza energię elektryczną tylko wtedy, gdy obracasz kierownicą. Gdy układ nie jest używany, nie płynie do niego prąd. Pozwala to na zmniejszenie strat energii, dzięki czemu silnik może pracować dłużej. Poprawia się również ekonomika zużycia paliwa, ponieważ wspomaganie kierownicy nie powoduje stałego obciążenia silnika. 

Mniej konserwacji

Ten układ kierowniczy jest prosty i można go znaleźć na drążku kierowniczym. Również przekładnia nie wymaga konserwacji. Nie trzeba też wymieniać żadnego płynu, w przeciwieństwie do układów hydraulicznych, gdzie trzeba się martwić o olej do smarowania układu kierowniczego. 

YouTube video

Wady

Drogie

Jak można się spodziewać, systemy elektroniczne są droższe od hydraulicznych. Producenci samochodów przeniosą dodatkowe koszty na Ciebie przy zakupie samochodu. Jeśli konkretna część ulegnie awarii, powinieneś być również gotowy na wysoki rachunek za naprawę. Części są nie tylko droższe. Do wymiany trzeba również zdemontować układ kierowniczy, co może dodatkowo zwiększyć koszty robocizny. 

Brak niezawodności

W przeciwieństwie do układów hydraulicznych, elektryczne wspomaganie kierownicy jest nowością i może nawet łatwiej ulec awarii. W przypadku awarii układu podczas jazdy kierownica może się zablokować. Może to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością. 

Posty z tej samej kategorii: